Gondolatok egy ’szükségszerű’ esszé kapcsán
 
Véleményem szerint a pedagógus- és az oktatási vezetőképzés kérdése külön kezelendő. Hogy miért? Bár egy komplex rendszerben, egymást kiegészítve, dinamikus egységként kellene megvalósulnia a szakértők oktatásának, ez nem valósul meg, sokkal inkább beszélhetünk szakirány-specifikus elemekről, részben átfedő ismeretekről, a képzés kimenete utáni szakmai csoportok közötti kommunikációs deficitekről és hiányokról. Ennek oka nyilván a magyar oktatásrendszer hiányosságaiban is keresendő: bizonyos tekintetben még nem vagyunk készek a lisszaboni kompetenciák fogadására. Azok adaptív hasznosítása ugyanis igényli azt a társadalmi szintű szemléletváltást, mely reményeim szerint a közeljövőben- kevésbé optimista napjaimon reálisan látom, hogy az nem a következő néhány évet, sokkal inkább évtizedet jelenti- lezajlik, s eredményeképp az SNI- s gyermek is ’normális’ lesz, a roma tanulók is ugyanolyan pozitív megítélésben részesülnek, mint amilyenben nemroma társaik, s amely ahhoz vezet, hogy a lexikális tudást lecseréljük, vagy legalábbis kiegészítjük számos olyan tudáselemmel, melyek biztosítják a különféle bölcsész, társadalomtudományi és egyéb karok hallgatóinak, hogy ne csak szakterületükön legyenek professzionálisak, hanem birtokában legyenek annak a hangnak, amely a gyerekek nyelvét megszólaltatni képes. Nyitottak legyenek más emberek felé és valós ismeretek meglétével lépjenek be egy közoktatási intézmény kapuján. Számukra már ne ellenség, megoldandó feladatat legyen a tanítvány, hanem sokkal inkább partner, a közös konstruáló folyamat aktív részese. Ismerjék fel saját képességeiket, legyen kommunikációs eszköztáruk, ismerjenek stratégiákat, képesek legyenek feltérképezni az iskola rendszerét, abban a megfelelő segítőszerveket megtalálni. Ennek feltétele volna egy olyan oktatási struktúra kialakítása, melyben a tanár szakos kiegészítő képzés nem tömegoktatás, ahol egy- egy pedagógiatörténeti előadáson nem kétszáz fős a keret, ahol a szemináriumok részvételi aránya maximális, és a jelen lévő hallgatók száma nem több, mint húsz. A hatalmas részvétel gátolja a kérdések megfogalmazását, s különösen azok kihangosítását.
Személyes tapasztalatom, hogy nagyon jó tanárok is tartanak olyan speckollokat anyaintézményünkben, amelynek tartalma elsősorban húsz évvel ezelőtti aktualitásokat emel a pedagógiai magatartás és viszonyulás középpontjába, mert a nem kimondottan pedagógiai problémák megoldására, a folyamatos kérdésfeltevésre és önreflexióra konvertált elmék másfajta igénybevételre nyitottak, így mindegy, hogy múltjukból milyen tapasztalatokat hoznak magukkal, a problémák megoldása során elsődleges válaszaikhoz, a saját bőrükön nem egy esetben kellemetlen tapasztalatként élő viselkedésmintákkal próbálkoznak. Természetesen a megfelelő képzés biztosítása ugyanoda mutat, mint a legtöbb integrációs, nevelési, fejlesztési terület problematikája: megfelelő anyagi keretek és támogatás nélkül nincs mód és kapacitás a megfelelő szintű felsőfokú szakképzés biztosítására, noha az mindannyiunk érdeke.
Értehetetlen számomra, hogy miként lehetséges, hogy a jövőnk zálogaként szolgáló gyermekeket a pillanatnyi megtakarítások érdekében hajlandóak vagyunk olyan emberekre bízni, akik nem rendelkeznek a megfelelő ismeretekkel. Azért, mert az adott pillanatban máshová csoportosítottuk a felhasználható pénzeket. Nem hinném, hogy csak a pedagógusokat kellene hibáztatnunk, hisz legtöbbjük minimális ismeretek birtokában- nemritkán a túlélésre játszva- alakít ki magának működőképes, vagy legalábbis átmeneti működést biztosító viselkedésformákat, többnyire függetlenül attól, hogy az a gyerekek szempontjából mennyire szerencsés. Nem tanítjuk meg az oktatás vezetőit és koordinálóit, azokat akiknek a szellemi elitként kellene szolgálnia gyermekeink számára, arra, hogy tanulják meg átértékelni előítéleteiket, legyenek befogadóak, nem segítünk nekik az ideális pozíció, a megfelelő hangnem megtalálásában, nincs sem módjuk, sem lehetőségük arra, hogy olyan mély vízben tanuljanak úszni, mint amilyenben aztán úszni lesznek kénytelenek- s mondhatjuk, hogy a tanár szakos diploma megszerzésének feltétele a tanítási gyakorlat, de mielőtt ebből bármiféle tanulságot is levonnánk, gyűjtsünk be egynémely történetet ismerőseinktől...
Negatív lennék? Talán. Bár sokkal inkább érzem magam reálisnak. A gyakorló pedagógusokat nem tanítjuk meg kérdezni, nem szorgalmazzunk az önreflexív elemek tudatos alkalmazását, nem adunk nekik kész válaszokat sem- pedig az sem volna szerencsés, de legalább volna valami a kezükben-, míg elméleti szakembereinket gyakran nem engedjük a tűz közelébe. Elméleti síkon rendkívül megalapozott, sokrétű tudásuk van a gyerekekről – romákról vakokról, siketekről, Down-osokról-, csak éppen látni nem láttak még egyet sem. (Valóban, van lehetőség intézménylátogatásokra, ám sok esetben az inkább jól megkonstruált állatkerti sétára, mint az intézmény megismerésére hasonlít.)
Úgy vélem a képzések teljes újragondolására, értékrend- választásra, következetesen betartandó tervek létrehozására volna szükség. Egy olyan szakmai vérfrissítésre, amely nemcsak egy- egy közkedvelt oktató sajátja- s azt gondolom, a közkedveltség nem oka, hanem következménye ennek a naprakész és életképes szemléletnek-, nem egyéni fejlődési vágyak eredménye, hanem globális átfogó reform a közéleti- oktatási gondolkodásban. Mindaddig, amíg az esélyegyenlőség, a kooperatív tanulás, a kompetenciaalapú oktatás az egyetemi szintű intézmények falai között marad, rejtve marad. Azok a gyakorló pedagógusok, akik számára eredmény, ha a gyerek egyáltalán bejön iskolába, azok a vezetők, akik lasszóval vadásszák össze a gyerekeket a minimális létszámhoz, vagy a fűtés és a világítás között választani kényszerülnek, nincsenek készen arra, hogy az európai szintű oktatás kérdésein merengjenek, hiszen napjaikat alapvető létkérdések megoldása tölti ki.
Úgy hiszem, a pedagógus és oktatási vezetőképzésnek össze kell fognia, és együttes erővel le kell bontania elefántcsonttornyát, hogy az építési törmelékből közös erővel új utakat építsen.


A bejegyzés trackback címe:

https://indiract.blog.hu/api/trackback/id/tr421204880

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

O'Seamus · http://www.hhanuman.blogspot.com/ 2009.06.24. 10:06:33

Az egész ott kezdődik, hogy már a felvételikor meglehetősen el van ***va a dolog: a bölcsész szakra jelentkezők nagy része például a rendkívül alacsony ponthatárok miatt jelöl meg egy-egy szakot utolsó helyre, aztán amikor épp oda veszik fel, akkor csodálkozik, az egyetemről meg futószalagon kerülnek ki az ilyen "véletlenül bekerült", totál nem pedagógusnak való (legtöbb esetben nem is akarnak tanítani csak ugye nem lesz más), elkeserítően alulmotivált egyedek. Már abban is biztos vagyok, hogy az egzisztenciális céljaikban bizonytalanok nagy része valamilyen bölcsészkart jelöl felvételinél, ehhez járul a középiskolások elég nagy arányú tájékozatlansága ami egy óriási hiányosság (foggalma sincs sokuknak h mivel mit lehet, h mit akarnak, így találomra jelölnek, aztán 1-2-3 év után jönnek rá h nagyon nem ezt akarták). És akkor ne is beszéljünk arról hogy az oktatás színvonala tényleg a 15-20 évvel ezelőtti aktualitásoknál járnak, a szervezetlenség miatt a legtöbb tanár csak leadja az anyagot és az előadás végeztével kivonul. Az már csak hab a tortán, hogy a tömeghallgatók még az egyetem padjaiban ülve sincsenek a leghalványabban sem felkészülve arra, mit is akarnak majd kezdeni a nagyvilágban, aztán mivel mégiscsak erre szólt a képzés, hát elmennek pedagógusnak... Pesszimista? Reális? Én kicsit meg vagyok ijedve a következő generáció sorsáról. (én is irkáltam hasonlókat nemrég: hhanuman.blogspot.com/search/label/egyetem)
süti beállítások módosítása